Skrivekløe

En blogg om mine erfaringer som kreftpasient - fra første runde i 2010 til i dag hvor eg har fått konstatert spredning (uhelbredelig). Eg har i denne perioden tatt videreutdanning innenfor kognitiv atferdsterapi, og var blitt veileder innenfor dette. Eg var akkurat begynt skrive en bok om en kreftsyk jente, hvor eg skulle bruke mine erfaringer kombinert med fag til å skape håp gjennom gode dialoger i hennes vennskap med en gutt på avdelinga. Denne vil eg prøve å få fullført innimellom alt annet eg kjenner eg har så lyst å få formidlet nå.

søndag 1. mai 2016

En drøm går i oppfyllelse

Eg har ikkje de store drømmene, men en av mine store drømmer de siste årene har vært å dra til familien i Gøteborg og se blomstringen i Gøteborgs trädgård (botaniska hagan) Eg har vært der og opplevd alle de andre årstidene, men ikke våren. Bruttern jobber jo her, og har fortalt ivrig om hvordan Rhododendrondalen ser og ikke minst lukter i begynnelsen av mai. Nå var nok mamma og eg litt i tidligste laget i år, men det skulle jo klaffe med så mye annet så det ble nå sånn, vi kunne jo ikke dra opp og ned flere ganger fra Bardufoss, og våren kom i seneste laget, dermed var det mye som gjenstår å se, og eg satser på å leve også neste vår, og dra to uker senere ;-)

Til alles store glede kom også Mari heilt fra Hallingdal, og tilbringte helga sammen med oss.
Her har de plantet tulipaner som ser ut som flammer. John,Mari og Astrid



Det var meldt regn og sludd i går, men da vi kom til Botaniska så opplevde vi bare et par regndråper, så eg trur værgudene har vært på vårt parti - tross alt :-)
Gjermund var slik som en snill bror skal være - og hadde skaffet meg en elektrisk stol/liten elbil som eg kunne sitte og slappe av i bakkene. Men eg fant fort ut at eg hadde overhodet ikkje behov for den, og at mamma med sin vonde hofte heilt sikkert hadde mere nytte av den, og det takka ho jo ikkje nei til. Eg hadde den vel i to minutter før vi byttet, og eg tok fatt på bakkene med friskt mot. Trur faktisk ikkje at ho hadde klart det med sin hofte så det var nok lurt at vi gjorde det slik.


Her leder mamma an i sin gjeve stol ;-)

Vi fikk en flott dag, og eg legger ved noen bilder fra Botaniska Hagen :-)


Mari og eg foran et "magisk" tre. Et annet tre som klatrer og klistrer seg fast. Lignet på et tusenbein på undersida....

De gærne har det godt ;) Tante er bitt av selfie-basillen ;-)


Ligner litt på fugler synes eg 



En av rhododendronbuskene som hadde blomstret


Mari fant et tomt reir, og eg fant en fotograferende tenåring ;-)


Og her ser vi en Homo Sapiens, med slik fart at det var så vidt vi rakk å ta bilde av denne sjeldne arten ;-)


En kjøttetende plante, synes den så ut som et ansikt... Darlingtonia Californica Kobratrumpet


Alle barna ;-) foto: Mari Medhus


Ligna på Grobladkjempe, men var noe annet... Foto: Mari Medhus


Og der sto en "tant" oppi trappa.. ;)  Eller skal vi si faster? I Sverige så er ikke tante et godord akkurat ;-) Foto: Mari Medhus


Og her er iallefall en "tant" i det gamle hule treet. Et eksemplar av Homo Ludens (det lekende mennesket) Foto: Mari Medhus


John og Mari foran et veeldig høyt tre 

Kirsebærblomst, trur eg :-) Foto: Mari Medhus




Oppi skogen søndag med Astrid


Da eg våkna søndag morgen klarte eg knapt å røre meg. Ryggen, eller rettere sagt nyreregionen gjorde innmari vondt, så eg tenkte at en ny tur opp til Japandalen ihvertfall ville kreve transport, og det gikk bra - moro og lett å kjøre...


Sukkulenter i veksthuset





Begonia


Astrid øver seg på balansen, og tante Bibbi gjorde det samme - med stort hell :D





Lørdag ettermidag, etter botaniska var vi og så på John som spiller for Hovås Bildal. 12 sekunder før slutt scoret det andre laget, og vant dermed 1-0..... Surt, men i dag er det en ny sjangs, da han fikk være med å spille på en av de andre lagene :-) Ny sjangs, nye muligheter ;-) Ullgenser, ullstillongs, To dunjakker og enda fraus eg...... Og dåkker der nord kan bare holde stilt om alle grader og det nydelige skiføret ;-) Vi har no i det minste kruttsterk kaffe ;-)


Og etter kampen var det hjem og slappe litt av før de eldste dro på pub (KOM bar, Karin o Maria) her var det live musikk, Country, Trailerpark Idlers. Kjempebra, og eg trur dem fikk flere nye fan ;-) Foto: Mari Medhus


Mari og tante - se hvilken likhet :D
Foto: Mari Medhus

Så er vi ferdige for denne gang i Gøteborg. Mamma, Astrid eg og Gjermund.
 Foto: Maria Forsman Larsson



Magnoliaen "erter" oss med å vise seg nesten utsprunget :)

Så hvordan har Gøteborg vært? Jo det har vært hektisk men flott. Har vært på Myrorna, der mamma shoppet to putetrekk med heklet kant - 25 kroner stykket, ellers har eg "shoppa" en is og en kopp kaffe i Haga - ja og en paraply, for der kom et dundrene regnvær med torden og lyn. Eg har vært hos lege, og begynt på cellegift igjen, Mari som eg ikke har sett på over et år kom, vi har hatt en kjempehyggelig familiestund,vært både i Botaniska, Haga, fotballkamp, pub, fått svensk personnummer ;-) Ja og i det hele tatt, en kjempeflott tur...  Og OK da, alle skeptikere - dagen i går var nok på kanten av det forsvarlige når det kommer til mengden av aktivitet, men det blei no bare sånn, derfor har eg tatt det mye mere med ro i dag, og eg angre ikkje et sekund på at eg til og med pressa inn to minutter for å se de kjøttetende plantene med Mari i går, for endring i planene gjorde at ho hadde ikke fått sett dem siden de startet tidligere på turen hjem til Hallingdal i dag. Grip dagen sier eg bare nok en gang..... I mårra setter vi kursen mot Norge, så hej då, på återseende , og tjenare grabben - eller nåkka i den duren, eg må jo trene på svensk no, eller kanskje rettere sagt trene på svorsk, det e jo litt kult da ;-)



























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar